*NAPOMENA: Tekst koji slijedi napisala je Maja Radević, a objavljen je u listu “Slobodna Bosna”, 22. septembra 2012. godine!
Ensvid Hadžajlić - MosHer
Ima
neke poetske pravde u tome što je četvrta po redu objavljena knjiga
pjesama Mehe Džegera, tačnije njegova Sabrana djela, promovisana u
okviru ovogodišnje manifestacije Šantićeve večeri poezije. Za Mehu se te
večeri u Mostaru, kao i ko zna koliko puta ranije, moglo čuti da je bio
“pjesnik prezrenih i odbačenih”. U tih par riječi stane otprilike sve
ono što je većina ljudi, čak i onih koji su ga svakodnevno viđali kako
ponosno uzdignute glave sa šeširom, u kožnom prsluku i kaubojskim
čizmama luta ulicama grada na Neretvi, znala o Mehi i njegovom samačkom
životu obilježenom velikim, nikada ostvarenim snovima o uspjehu na
svjetskoj rock sceni, kakve potajno sanjaju mnogi. Ali ponajviše bijedom
i siromaštvom one vrste od kojeg ljudi okreću glavu i žurno prelaze na
drugu stranu ulice, u neodređenom strahu da bi se takva sudbina, poput
kakve teške zarazne bolesti, ako je i samo okrznu, mogla prenijeti na
njih.
SVE MEHINE LJUBAVI
Aleksa
Šantić je, slično kao njegov sugrađanin Meho nekih stotinjak godina
kasnije, živio u burnim vremenima u kojima se na pjesnike gledalo kao na
prilično beskorisne članove društva, nesposobne da usvoje društvene
konvencije i predaju se zadanim normama građanskog života što bi,
ukratko, značilo da baš “nisu sasvim svoji”. I baš kao i Meho, i
najpoznatiji mostarski pjesnik Šantić neiscrpnu inspiraciju nalazio je –
u ženama. Književni kritičari i poetski znalci rekli bi vjerovatno da
između Mehine i Aleksine ljubavne poezije ima malo dodirnih tačaka, ali
suština je zajednička – a zove se čežnja.
“Da
smo imali sina, zvao bi se Mick”, napisao je Meho u pjesmi posvećenoj
izvjesnoj Merkunisi, jednoj od njegovih mnogobrojnih, stvarnih ili
izmišljenih, opjevanih i uglavnom nesretnih ljubavi. Besmrtnim likovima
anđeoskih žena poput Danteove Beatrice, Petrarkine Laure ili Aleksine
Emine, danas mirne duše možemo pridodati Džegerovu Cunu, Klaudiju ili
Nijazu…”, rekao je Nino Raspudić, profesor zagrebačkog Filozofskog
fakulteta, predstavljajući 2002. godine Mehinu zbirku poezije,
jednostavno naslovljenu Pjesme. Bilo je to nekoliko mjeseci prije Mehine
smrti, a Raspudić ga je tada, sasvim tačno, opisao kao “pjesnika
velikih istina očitanih u malim stvarima”: “Džegerovo pjesništvo nije
puki opojni bijeg u imaginaciju i muzikalnost riječi. To je pjesništvo o
stvarnim ljudima i stvarnim osjećajima. Pjesnik ne bježi od stvarnosti u
svoj njenoj okrutnosti i često apsurdnosti, ali uspijeva tu grubu
svakodnevnu životnu materiju snagom blistavog umjetničkog izraza uzdići i
sublimirati do najrafiniranije poezije.”
Za
ćudoredni mostarski svijet, upeglan, najeden, obučen i obuven, Mehmed
Humačkić bio je „redikul, skitnica, problem, pijanac, budala,
probisvijet“… Nije bilo novinske i školske potvrde da je bio „boem“,
kaže književnik Veselin Gatalo, na čiju su inicijativu objavljena i na
Šantićevim večerima poezije predstavljena Mehina Sabrana djela. „Jeste,
bio je nikakav, ali samo njima. Za mene i Mostar koji ga poznaje ‘iz
prve ruke’, Meho Džeger je bio hrabar čovjek, pošten toliko da nijednu
svoju manu, za razliku od opeglanih licemjera, ni pred kim nije
sakrivao. Naprotiv, isturao bi svoje mane i slabosti kao zastavu, svojom
direktnom uvredom ošinuo bi najmoćnije i one koji su se smatrali
najzaslužnijim u društvu. Prezir treba zaraditi, baš kao i mržnju. A
Meho nije umio mrziti, barem ne kao što mrze ‘intelektualci’ i
‘činjenica znalci’, oni koji su se i u životu i u školi učili mržnji.
Nisam ga nikada čuo kako nekome psuje mater, najgore što je mogao reći
za nekoga je da je ‘putko’, dakle, putast konj“, govori Gatalo.
Pored
ljubavnih pjesama koje, kao i čitav Mehin poetski opus, karakterizira
surovi realizam (Gledam te Nermina/Imaš kovrdžavu kosu/I dobre guzove/Za
meljanje/Ko kifle u Dugalića pekari/I rekao sam ti to/A ti si meni samo
rekla – MRŠ), Mehina specijalnost bile su i podrugljive pjesme o onima
koji su na njega gledali svisoka, ne uspijevajući da sakriju prezir
prema „takvima poput njega“, skitnicama i probisvijetima koji jedva
preživljavaju, ko zna kako i od čega. Jedna od najpoznatijih posvećena
je bivšem fudbaleru, a sadašnjem selektoru reprezentacije Alžira, Vahidu
Halilhodžiću:
Vahid
Halilhodžić/Neizmjerljiva legenda/Rodio se u poznatom gradu/U
Jablanici/Gdje je Jul Briner srušio most/Kada je došao u Mostar/Asim mu
je postavljao štapove/I učio ga da pravilno hoda/Vaha, ti si u Veležu
bio idol/I mi ti se klanjamo/Zato Vahide/ Kada ti je račun u kafiću 8
KM/Reci konobaru – u redu je, mali!!!/A ne da uzimaš kusur/Da platiš
parking u Jablanici.
“Podrugljiva pjesmica je bila njegovo oružje, moćno i nezaustavljivo, oružje koje ga je nadživjelo“, kaže Veselin Gatalo.
Meho
se u raji volio predstavljati kao vrstan ljubavnik i veliki zavodnik.
Niko, međutim, ne može sa sigurnošću reći koliko ima istine u Mehinim
mnogobrojnim ljubavnim podvizima, detaljno opisanim u njegovim pjesmama:
Vodili smo ljubav ja i Zana/Samo da se zna/Nek se papci pojedu jer ja
sam sexa kralj/Zana mi je to rekla/Mala moja Zanice/Kad ćeš mi opet
praviti dolmu u onim žutim paprikama/A ja ću gledati utakmicu/I reći ti
mala moja/Daj mi čašu vode ako je dobro otekla.
U
mostarskim analima ostaće zabilježeno i kako je Meho svojevremeno
odlučio da se počne aktivno baviti politikom. Osnovao je svoju
Boksersko-rokersko-fudbalsko-skakačku stranku, sakupio je i 200 potpisa,
ali zbog njegovog hroničnog problema – nedostatka novca – nije,
nažalost, izašao na izbore. “Meni političari, znaš, idu puno na živce.
Jedno pričaju, a drugo rade i ne misle na sirotinju. Bičakčić i Meho
Obradović žive k'o bubreg u loju, a ja nemam od čega da platim struju. A
da sam postao političar, sve bi bilo drukčije. Otvorio bih fabrike i
zaposlio raju. Mostar ne bi bio podijeljen. Velež bi igrao pod Bijelim
brijegom”, zaneseno je pričao Meho o nekim boljim vremenima koja,
nažalost, nije dočekao.
ZVIJEZDA IZ BACKSTAGEA
Bio
je redovan posjetilac svih koncerata koji su se održavali u gradu na
Neretvi, a nerijetko bi se i pridružio članovima nekog benda na sceni,
kao „gostujući umjetnik“. Backstage je bio Mehin prirodni ambijent – tu
je osjećao da je „na svom terenu“, zaštićen i siguran od podsmijeha onih
koji su ga doživljavali kao „čaršijskog frika“, i jedan mali korak
bliže ostvarenju svog sna o svjetskoj slavi. „Prije rata, Meho bi se
uvijek pojavio na koncertima jugoslavenskih rock'n'roll bendova u
Mostaru. Tada su svi znali svirati Stonese, a Džeger je izlazio na binu
da s njima otpjeva pokoji refren, i sve bi se završavalo ovacijama raje,
koja su u njemu mogla vidjeti sve svoje slabosti. On je, ipak,
odolijevao i podsmijehu zle čaršije i svojoj blesavosti. Onda je došao
rat i zaboravili smo Mehu. Sresti ga ponovo kako moli redare da ga puste
u backstage značilo je vratiti se u vrijeme u kojemu je rat tek ime za
nešto u čemu se ljudi ne sjećaju ničega, osim želje za očuvanjem
vlastitog i života svojih najbližih“, napisao je novinar Ahmed Burić u
jednom davnom tekstu u Danima.
Muzičar
Ale Puzić iz benda Black Chicken Leg pamti kako je Meho redovno dolazio
na njihove nastupe. „Bio je čest gost na našim svirkama i koncertima. U
početku je i malo svirao s nama, ali kako mu to nije baš najbolje išlo,
kasnije je nastupao kao pjevač“, priča Puzić. „Mi smo ga tretirali kao
pravu rock zvijezdu, baš kao da je Mick Jagger. U našem backstageu Meho
je uvijek imao džaba pivu.“
O
Mehinom „privatnom životu“, ako je takva kategorija uopšte postojala
kod čovjeka koji je svoje dane provodio vječno izložen radoznalim, ako
već ne osuđujućim pogledima drugih, zna se veoma malo. Gdje je bio i šta
je radio za vrijeme rata, kako je preživljavao tih godina i od čega je
uopšte živio, niko tačno ne zna. Zna se samo da je imao brata koji je
ležao u zatvoru zbog ubistva, a Meho mu je pomagao koliko je mogao.
„Htio
sam, svojevremeno, da od njega učinim čovjeka po mjeri drugih. Da sa
zarađenim novcem plati struju i vodu, a ne da taj novac popije. Ni ja ga
nisam do smrti pošteno razumio. Nisam bio tu kad je ukopan, bio sam
hiljadama kilometara daleko, u Santjagu de Komposteli, za njegovu
dženazu sam čuo dan kasnije. Znam da su mi studenti dan poslije toga
bili mirni kao bubice, tako sam mrk i utučen bio“, sjeća se Veselin
Gatalo.
Iza
Mehe Džegera, posljednjeg mostarskog boema i skitnice, ostale su neke
nezaboravne pjesme čija se vrijednost, kako to obično biva, počela
stidljivo prepoznavati tek sada, nekoliko godina nakon njegove smrti, i
to ponajviše zahvaljujući Mehinim hercegovačkim „fanovima“ koji njegovu
poeziju objavljuju na domaćim web portalima i forumima.
„To
je sjajna poezija i mislim da tek dolazi vrijeme kada će njegovi
literarni dometi biti u potpunosti prepoznati“, kaže Ale Puzić. „Znam
puno ljudi koji se trude da pišu onako kao što je pisao Meho, ali im ne
uspijeva… A možda je trik u tome što se Meho uopšte nije trudio, riječi
su jednostavno izlazile iz njega.“
Tu
se negdje završava priča o Mostarcu Mehmedu Humačkiću, zvanom Meho
Džeger. U svakom gradu na svijetu valjda postoji neko poput Mehe koji
je, eto, tek nakon što je otplovio sa ovog svijeta i mostarskih ulica
postao „legenda“ i prava zvijezda. Poslije Mehine smrti, jedan njegov
anonimni sugrađanin je napisao: „Bagra mu se smijala iza leđa, hakale ga
budale… a samo prava raja je znala u čemu je trik. Nije Meho naš bio
budala – on je bio de facto umjetnik… shvaćate???“
IZBOR IZ MEHINIH LJUBAVNIH PJESAMA
JELISAVETA
U Kragujevcu
Sjedila si preko puta mene
I prekrstila noge
Pukla ti je čarapa
Na jednom mjestu
Ja sam ti rekao
Pukla vam je gospođo
Čarapa najlonska
Na lijevom koljenu
Ti si meni rekla
Da to treba tako
Ko da sam ja mahnit.
MERKUNISA
Sjedila si u Pozorišnoj
I vjetar je puho
Kad si me pogledala
Odmah sam vidio
Da me razumiješ
Šupak na vratima
Me nije pustio unutra
Kaže p'jan si
Nema problema brato
Da smo imali sina
Zvao bi se Mik
Nikad te više nisam vidio.
MUNEVERO
Munevero moja nevjero
Zašto si taka
A ja sam ti više puta u Papagaju
Zvao gusti od jagode
I mislio sam da ćeš mi dati
Da ti se prislonim
Ko onaj manijak iz autobusa
Zašto si taka
Ko da sam ja bezveze
Ne znaš da se meni svi klanjaju
Kada uđem u kazneni prostor
I zamahnem
Zašto si taka
Kažeš nisi to očekivala
Pa šta si očekivala
Ilićki autobus?
ROCK'N'ROLL
U gradu rocka ja živim
Ja Meho Džeger
U Fazle kupim cigare
A onaj preko puta što kasete
I CD-ove prodaje
Mi kaže đe si Meho legendo
Ja njemu kažem
Đe si
Jer Rock'n'Roll je život moj
U gradu rocka ja živim
Ja Meho Džeger
U ABC-u popijem kafu
A onaj što je imao kafanu prekoputa
Sad je zatvorio
Kaže ne može izbit za kirije
A ja njemu kažem
Budi nehajan
Jer Rock'n'Roll je život moj.
*SPECIJALNA
NAPOMENA: Tekst koji ste upravo
pročitali prenesen je sa mog starog bloga By MosHer (bymosher.blogger.ba) na
kojem sam ga objavio 14. decembra 2014. godine!
Ensvid
Hadžajlić - MosHer
Nema komentara:
Objavi komentar