Tvornica
ploča Jugoton, čija je zapadnjačka popularna kultura bila jedno od
najspecifičnijih obilježja socijalističke Jugoslavije, uskoro će
nakratko oživjeti putem muzejske izložbe “Istočno od raja”.
Oko
Jugotonove poluvjekovne svirke nije se vrtjelo samo do pet miliona
gramofonskih ploča godišnje, nego s njima i čitava galaksija popularne
kulture i svega drugog što je činilo ili pokretalo ispod njene površine
pripadajuću proizvodnju: časopisa, radijskih i tv emisija, muzičkih
festivala, koncerata, hemijske industrije, proizvodnje gramofona...
Radilo se o jednom od
najuspješnijih socijalističkih preduzeća koje je iskoristilo predratne
tradicije prve tvornice ploča u ovom dijelu svijeta i neumitne tržišne
trendove na zapadu. Ustvari, to je uspješan eksperiment ugnježđivanja
potrošačkog društva u oskudnom socijalističkom poraću, koje će s
vremenom potpuno promijeniti njegov predznak, piše Hina.
Prva velika javna
valorizacija uloge te tvornice ploča u razvoju popularne kulture u
Hrvatskoj očekuje se kroz izložbu “Jugoton - istočno od raja”, koja će
biti otvorena krajem oktobra u Tehničkom muzeju u Zagrebu.
Izložbi prethode
kulturološko istraživanje i razgovori s istaknutim akterima Jugotonove
istorije, a prati je obuhvatna publikacija čije podatke ovdje koristimo.
Bit će predstavljeni razni aspekti života Jugotona, uključujući
vizuelnu i pop kulturu, tehnologiju proizvodnje i arhitekturu
diskografske kuće, objašnjava Sanja Bachrach-Krištofić, koja je zajedno s
Marijem Krištofićem autorica izložbe putem njihove umjetničke
organizacije Kultura umjetnosti.
Tehnički muzej, koji je
partner Kulturi umjetnosti, zainteresovan je jer izložba
kontekstualizira tehničku baštinu, kaže njegova direktorica Markita
Franulić. Tehnički muzej izložit će iz svog fundusa cijelu tehnološku
liniju proizvodnje ploča.
U publikaciji koja
prolazi posljednje uređivanje pred štampu, ističe se da stasanje
popularne muzike nije bilo slučajno ni stihijsko, nego da je Jugoton
rezultat partijske politike koja je nakon sukoba s Informbiroom tražila
novi socijalistički put i identitet.
Partijski pop
Partijske vođe su
uvidjele da je zabavna muzika, zato što je internacionalna, mladenačka i
moderna, djelotvoran medij izgradnje kulturnog i političkog identiteta,
naročito u državi podijeljenoj različitim kulturama, kaže istoričar
Dean Vuletić.
Do 1948. godine KPJ je u
Jugotonu prednost davala narodnoj i ozbiljnoj muzici, ali pedesetih
godina Partija traži povećanje ulaganja u proizvodnju popularne muzike i
uklapa popularnu muziku u svoju kulturnu politiku.
Ta kulturna politika
otvara Jugoslaviju zapadnim kulturnim uticajima potvrđujući razliku
spram komunističkih zemalja istočne Europe i tražeći zapadnu podršku
zbog istočnoevropske blokade poslije sukoba s IB-om, objašnjava Vuletić.
Sljedeće godine član
partijske elite Edvard Kardelj traži da se proizvede više domaće muzike s
obzirom na uticaj stranih šlagera, pa 1956. godine Jugoton odbacuje
proizvodnju različite galanterije i potpuno se posvećuje proizvodnji
gramofonskih ploča.
Između socijalizma i
popularne muzike razvilo se trajno prijateljstvo, pa čak i s njenim
najprovokativnijim oblicima, rockom i punkom. U prilog toj tvrdnji
dugogodišnji urednik u Jugotonu Siniša Škarica podiže “Bijelu knjigu”
Stipe Šuvara, koja obuhvaća sve tadašnje neprijatelje u kulturi i
umjetnosti, i utvrđuje da u njoj nema ni jednog pop ili rock muzičara.
Međutim, ističe
Škarica, diskografske su kuće, kao ‘preduzeća od posebne društvene
važnosti’, imale svoje mehanizme u kontroli eventualno odvratnog.
Zapadnjačko poslovanje
O tome kako je Jugotonu
dobro išlo govori podatak da je 1956. do 1961. godine njegov profit
povećan 16 puta, pa je sam mogao finansirati gradnju nove fabrike u
Dubravi, u koju seli 1963. godine i koja je imala kapacitet 10 miliona
ploča na godinu.
Usporedno, ne treba
smetnuti s uma ni ono što je Jugoton pružao svome radnom narodu: na 35
hiljada četvornih metara u zagrebačkoj Dubravi imali su pored modernih
tvorničkih pogona i tonskog studija u susjednom Jadran filmu, prostorije
s trpezarijom, garderobom s tuševima, uređene staze i malofudbalski
teren, liječničku i zubarsku ambulantu, prijevoz tvorničkim autobusom,
itd.
U početku,
najprodavanije ploče Jugotona postale su pjesme prvog Opatijskog
festivala 1958. godine, a kompozicija koja je odnijela pobjedu, ona Ive
Robića i Zdenke Vučković - koja je od “Moja mala djevojčica” prozvana
“Tata kupi mi auto” - govori o želji za potrošačkim društvom, ističe
Vuletić.
Sedamdesetih i
osamdesetih godina Jugoton pločama Miše Kovača, Novih fosila, Zdravka
Čolića i drugih, te novih hitmakera Rajka Dujmića, Zrinka Tutića i
Tončija Huljića, bilježi diskografske uspjehe koji se izražavaju
stotinama - tri, četiri pa čak i više od pet - hiljada primjeraka.
U najjače domaće
pop-rock izvođače ubrajaju se, pored novotalasnih sastava Azra, Film,
Haustor, Idoli, Šarlo akrobata i Električni orgazam, grupe i izvođači
poput Parnog valjka, Aerodroma, Leba i soli, Plavog orkestra, Zane,
Olivera Mandića, Đorđa Balaševića i drugih.
Apsolutni rekorder u
nakladi je Danijel Popović s albumom “Bio sam naivan” 1983. godine, koji
je do kraja osamdesetih godina prodan u 717.166 primjeraka.
Poslovni uspjeh
podrazumijevao je ostvarivanje zakona tržišne proizvodnje, posebno
razvoj dizajna i xafsinga. Jugoton je okupljao vrhunske strip-crtače,
slikare, dizajnere i fotografe.
Veljko Despot,
dugogodišnji urednik inostranih izdanja koji je, kako kaže, mnogima
otvorio prozor u čudesan svijet popularne muzike, prisjeća se da je
Jugoton u jednom trenutku imao ugovore s više od 70 inostranih izdavača,
te da se u svom poslu vodio umjetničkim i komercijalnim vrijednostima
kakve su vladale među njima.
Razvitak ga donio - razvitak ga ubio
Prvi urednik, Pero
Gotovac, sjeća se prvih radnih godina te kaže da uopšte nisu bile
glamurozne. Mnogi suradnici nisu se dugo zadržavali u Jugotonu, jer su
očekivali lagodniji posao. Gotovac je nakon 17 godina rada otišao u
pozorište.
Za Despota, međutim,
čija su izdanja od oko 1,5 milion stranih ploča činila dobru trećinu
godišnje proizvodnje, to je bio “najljepši posao na svijetu”.
Iako se smatralo da je
popularna muzika crv u jabuci socijalizma, formalnim uvođenjem
kapitalizma podudara Jugotonov gubitak tržišne uloge, a nedugo poslije
toga izgubio je i dobro ime. Godine 1990. mijenja naziv u Croatia
Records, a potom biva privatiziran. Ali, ono što je ubilo Jugoton nije
ni socijalizam ni kapitalizam nego, prema Škarici, tehnički napredak.
CD je poput virusa
uništio klasičnu diskografiju. Godinu dana nakon što smo izdali prvi CD,
onaj evrovizijskih pobjednika Rive, Jugoton je umro, kaže Škarica i
dodaje: Nakon potpune demokratizacije diskografije i upotrebe medija na
kojima “nova djeca” mogu sve što hoće, ne preostaje nam ništa drugo nego
priznati poraz pred napretkom.
(FENA)
*SPECIJALNA
NAPOMENA: Tekst koji ste upravo
pročitali prenesen je sa mog starog bloga By MosHer (bymosher.blogger.ba) na
kojem sam ga objavio 06. oktobra 2014. godine!
Ensvid
Hadžajlić - MosHer
Nema komentara:
Objavi komentar