*NAPOMENA: Tekst koji slijedi napisao je Mustafa Alendar, za sarajevski "Svijet", specijalno izdanje "Gurman" u decembru 1998. godine!
Ensvid Hadžajlić - MosHer
Fast-food restorani i razni mekdonaldsi u Hercegovini nemaju šanse.
Treba prvo sjesti, pa onda jesti i dugo uživati. Jedan buredžik u jednu ruku,
drugi u drugu, a okom sacovati treći...
Stomak je sasvim sigurno, centralno mjesto
ljudskog iskušenja naspram života. Duša, mozak i srce, mogu se satima
naguravati i prepirati oko laskave pozicije - glavnog u organizmu, ali kada se
između njih, bijesno progura gladni stomak, bezopasna konkurencija odstupa, i
počinje ozbiljna potraga za hranom. Tek nakon što gospodin Želudac dobije
svoje, Duša može bezbrižno, na jaslama masnoća, vlakana i ugljikohidrata
stvarati predivne retke o apsolutnosti ljubavi ovozemaljske.
Ne bih želio ovim, tu predivnu stvar -
ljubav, gurati u drugi plan, ili, ne daj bože, odbraniti onu prostačku
poslovicu da ljubav na usta ulazi. Ne, naprotiv, ljubav i poštovanje prema
hrani, treba dobiti svoje pravo mjesto, među hiljadama drugih vrsta ljubavi.
Sada se postavlja pitanje koje mjesto - prvo, treće, dvadeseto...?! Nakon dužeg
i napregnutog razmišljanja, došao sam do zaključka da ljubav prema hrani treba
staviti kao preambulu nekog spiska o svim ljubavima ovog svijeta. Jer hrana je
i potreba i ljubav i simbol u krajnjoj liniji, po kojima je moguće raspoznavati
čak i nacije. Zamislite da u nekom kvizu trebate pogoditi o kojem je narodu
riječ, i prvo vam puste himnu (koju prvi put čujete), a nakon toga pokažu npr.
- tortilju. “Meksiko”, uzviknućete, i naravno da je puno više onih koji
prepoznaju kako izgleda tortilja, nego kako se pjeva meksička himna. Zbog hrane
su vijekovima vođene prepirke i ratovi, u moderno doba organizovane čak i
burze, a i mojom ulicom, već godinama, svakodnevno prolaze stariji sugrađani,
primjerno natovareni kesama, cekerima i fišecima, koji često mrmljaju sebi u
bradu - “Sve ti se, boga mi, vrti oko guzice!” I ja im vjerujem.
Zbog svega ovoga, već danima hodam ozbiljan
po kući, iako sam, u stvari pozvan, da napišem jednostavnu prezentaciju
karakterističnih jela Hercegovine. Hercegovina je, politički rečeno - autonomna
gurmanska pokrajina, i to treba dokazati i odbraniti, da bi narod koji tu živi,
imao pravo sebe zvati - Hercegovcima! Što se tiče samog “dokazivanja”,
situacija je veoma delikatna, jer tu su susjedna Bosna i Dalmacija, a svako
misli da - “Njegova mama kuha najbolje”! Stoga ću, odmah na početku,
argumentovano objasniti, zašto “Hercegovačka mama kuha najbolje”. Ova, dakle
“gurmanska pokrajina”, geografski leži dovoljno južno, da bi izbjegla teška i
masna opterećenja bucmastih “sjevernih mama”, ali opet, nalazi se dovoljno
sjeverno, od prelaganog ambijenta nasušene ribe i kuhane blitve, koji vlada
morem. Tako smo dobili lepršave pirjane! To je osnovica i strateška baza ovdašnje
ishrane. Pirjani su nastali zbog velikog priliva svježeg povrća, ali i zbog
izvjesne nervoze kuharica, koje su često pitale svoje muževe i sinove: “Hoćeš
da ti spirjanim nešto”?!
Mnoge naše turističke izbjeglice
posljednjih su godina upoznale silne internacionalne restorane po svijetu, i
uvijek je isto iznenađenje bilo, kada bi, u Španskom restoranu, naručili
specijalitet kuće. Na stol bi dolepršao poznati pirjan iz Hercegovine!
Razmatranje - otkud on kod Španaca, ili
otkud on kod nas, odvuklo bi nas daleko od teme. Međutim, neoboriva je činjenica,
da su španske trupe mirovnih snaga, smještene upravo u Hercegovini, pa sad neka
neko kaže da to nije zbog pirjana. Pirjan ima nekoliko rođaka, a najpoznatiji
je bailma, jelo od patlidžana (uzduž rasječen na “četvero”), izdinstanog na
tihoj vatri, uz dosta paradajza (hercegovački - kavade), i bijelog luka
(hercegovački - saransaka). Za razumijevanje delikatnog okusa bailme, preporučuje
se najprije sedmična kura konzumiranja isključivo pirjana. Kao što se, za npr.
pizzu, boršč, ragu i sl., vežu legende, tako je to i sa pirjanom.
Dok ti jedeš, posmatra te nena, koja obično,
tom prilikom kaže: “Ko se ovoga najede, može slobodno skočiti u Neretvu, neće
potonuti”. Ima tu i skrivene istine, jer se u Neretvi obično utapaju gosti sa
strane (mostarski - kandidati), koji svoj stomak opterete pretežno teškim
jelima.
Za kontinentalnu sarmu, Hercegovina ima
svoju verziju - japrak. On je tako poštovan, da su čak i neki ugledni građani
Mostara, ponijeli nadimak - Japrak! Sastav je sličan kao kod sarme, ali je
ovojnica neprikosnovena. Tu se ne radi o običnom, bijelom kupusu, nego o
plemenitoj raštiki, kupusu zelenog lista i južnog podneblja. Poštovani japrak
se po pravilu mota u manje komade, koji kasnije predstavljaju isključivo jedan
zalogaj. Japrak nema rođaka, nego izvanrednu sestru zvanu jalan sarma ili sarma
u lozi! Ovo djevičansko jelo zna biti opasno, jer prosječan i naivni konzument,
vrlo lako izgubi kontrolu i predstavu o tome kada stati. Moga prijatelja Ćiška,
koji sada živ i zdrav radi u gradu Lorenswilu, USA,
morali smo satima vodati u krug, po prelijepoj avliji komšinice Šemse, a sve
zbog njene neodoljive “loze”.
Originalno pakovanje dobija se iz vinove
loze, čiju sortu i kvalitet istinski prepoznaju samo ostarjeli gradski tersovi,
pa se tako tajna teško saznaje. Originalna unutrašnjost nastaje iz niza obreda
i procesa, sa dva elementa koja smijem odati - riža i nana. Neprocjenjivo
korisno i “multikulturno” jelo, pogodno za doručak, ručak, večeru i mezu!
Nevjerovatno.
Što se tiče
buredžika, mnogi će se u Hercegovini odmah pobuniti, ako se kaže da je to -
samo burek preliven jogurtom. Ne radi se ni o bureku (jer nema luka i krompira
u njemu), niti se radi o jogurtu, nego o smjesi kiselog mlijeka, jogurta i
bijelog luka. Prosječna pita predstavlja u
Hercegovini običan ručak, a buredžici su tzv. - musafirsko jelo, tj. -
samo za uvažene goste. Ako malo razmislite, ovom je formulom unaprijed obezbijeđen
svaki ljubazni doček, jer ako se domaćin i ne raduje gostima, raduje se sigurno
- buredžicima. Jedini je problem što čovjek psihološki povezuje ova dva
subjekta, pa kada kasnije sretnete toga vašeg gosta ne znam kako da je čist i
okupan, u nosu vam zamirišu njegovi buredžici! Među uskim krugovima meraklija,
postoji i precizno utvrđeni bonton, po kojem se izjeda tepsija buredžika. Dakle
ni u kom slučaju se ne služiti nožem i viljuškom, nego strogo rukama. Pri tome,
desnu ruku držiš prinesenu ustima, i žvačeš buredžik, u lijevu ruku si već uzeo
drugi, a desnim okom si zapikao treći komad, koji još uvijek leži u tepsiji.
Potom slijedi brza izmjena - desna ruka uzima buredžik iz lijeve, lijeva uzima
zapikani buredžik, a desno oko zacrtava novi. Izvanredno, efikasno, i po
bontonu, naravno! Doduše, i buredžici imaju svoga rođaka - juvalake na kiselo,
ali su oni, zbog iznimne popularnosti musafirskog jela, potpuno u sjeni.
Juvalake ćete pripraviti, ako grudvice kuhanog mljevenog mesa upržite, a potom
polijete sličnim sosom kao i kod buredžika. Ali, ovo jelo lagano odumire, i može
se čuti još samo u čaršijskom žargonu, kada neko sjedi u kafani, i pri tome
komplikuje, jer nije siguran šta bi jeo: “Šta bi to ti, juvalake na kiselo”?!
Kada na sve ove opisane božanske nafaize dodamo profesionalan i hladan odnos
prema sjevernim i južnim uticajima, po principu - “Mogu a i ne moram”, prostom
deduktivnom metodom je izvučeno da - “Naša mama kuha najbolje”.
Nema komentara:
Objavi komentar